To słowa Paula Morphyego, nieoficjalnego szachowego mistrza świata w latach 1858 – 1884. Od wielu lat panuje przekonanie, że szachy rozwijają logiczne myślenie i wyobraźnię przestrzenną oraz, że dzięki grze w szachy dzieci lepiej radzą sobie z przedmiotami ścisłymi. Potwierdzenie tej tezy oraz słów Morphyego możemy doszukać się w badaniach jakie dokonali naukowcy na klasach szkolnych w szkołach podstawowych. Pierwszym badaniem, które warto przedstawić jest dzieło prof. Roberta Borucha z Uniwersytetu Pennsylvanii z 2011 roku. Badania zostały przeprowadzone w 33 szkołach we Włoszech. Celem badania było sprawdzenie czy umiejętność gry w szachy poprawia zdolności matematyczne uczniów. Założenia całego eksperymentu były następujące: test matematyczny przed wprowadzeniem zajęć szachowych, 30 godzinny kurs szachów pod okiem instruktora szachowego, ponowna weryfikacja umiejętności matematycznych uczniów. Badanie potwierdziło to, co wcześniej odkryli inni naukowcy (m.in. Berkman 2004, Campitelli 2008): szachy rozwijają kompetencje matematyczne. Dzieci, które uczestniczyły w zajęciach nauki gry w szachy poprawiły rezultaty swoich testów o 12%. Z kolei według badań Roberta Fergusona (1983) zdolność do krytycznego myślenia wśród dzieci, które grały w szachy wzrosła o 17,3% w porównaniu do uczniów biorących udział w innych wspomagających formach zajęć, którzy poprawili się o 4,6%.

Czy jest sens uczyć dziecko gry w szachy? Co to daje?

Ta królewska gra może być odpowiedzią na erę komputeryzacji. Bez względu na wiek dziecka, szachy mogą rozwinąć jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość. Rozgrywka na „analogowej” planszy o 64 polach stoi w opozycji do szerokiej gamy gier mobilnych, przepełnionych bodźcami stymulującymi i pobudzającymi dziecko. Królewska gra uczy spokoju, opanowania i pozwala się skupić. Grając w szachy jesteś tylko tu i teraz. Jesteś tylko Ty, Twój przeciwnik oraz plansza. Nic innego, żadne zbędne kolory i dźwięki nie odwracają Twojej uwagi. To sytuacja, która zdecydowanie uspokaja i pozwala zachować równowagę w świecie przesyconym elektroniką i cyfryzacja. Poza tym szachy stanowią również ukrytą wartość, na początku niezauważalną przez dzieci: szachy są sprawiedliwe, nie można przenieść odpowiedzialności na boczny podmuch wiatru lub na sędziego, który odgwizdał niesprawiedliwy rzut karny. Szachy wymagają też rywalizacji w postawie fair-play oraz mają królewskie pochodzenie, co w długoterminowej perspektywie może mieć realny wpływ na kreowanie osobowości.

Rodzinne spotkania przy szachownicy? A czemu nie!!

Królewska gra jaką są szachy, może być doskonałą okazją do rodzinnych spotkań. Trudno znaleźć drugą taką grę, gdzie niezależnie od wieku możemy rywalizować jak równy z równym. W szachach nie ma absolutnie żadnych ograniczeń. Rodzic z dzieckiem przy szachownicy? A może pojedynek pokoleń: dziadkowie stają do boju z młodszym pokoleniem? Królewska gra ma w sobie magię łączenia pokoleń we wspólnej pasji.

Nauczyć się grać w szachy może każdy i w każdym wieku, dlatego serdecznie zapraszamy każdego zainteresowanego tą królewską grą na bezpłatne zajęcia szachowe prowadzone przez Michała Sycza w każdą środę o godzinie 17:00 w GOK w Nozdrzcu. Więcej informacji zainteresowani mogą uzyskać mailowo:  goknozdrzec@op.pl oraz telefonicznie: 13 439 80 20,  wew. 33 i 13 439 80 03.